Úvodní poznámky:
Dne 21. listopadu 2002 schválil papež jan Pavel II Instrukci k některým
otázkám ohledně působení a chování katolíků v politickém životě. Instrukci vypracovala skupina odborníků
z Kongregace pro nauku víry, řízená prefektem kardinálem Josephem Ratzingerem.
Smyslem Instrukce je osvětlit jeden velmi důležitý aspekt křesťanského života: jednotu a soulad mezi vírou a
životem. Vyzývá věřící, aby se snažili plnit své světské povinnosti, a to v duchu Evangelia. Víra zavazuje, křesťany
obecně a katolíky zvlášť, k plnění jejich pozemských povinností více než rozum. Účastnit se aktivně politického
života s cílem prospívat veřejnému blahu, ať už převzetím přímé politické odpovědnosti v té či oné funkci nebo
přinejmenším odpovědnou účastí a uvážlivým výběrem volených zástupců na všech úrovních při volbách,
je závažnou povinností každého dospělého katolíka.
Instrukce se opírá zejména o nový Katechismus katolické církve a a další dokumenty, vydané
Římskou kurií v uplynulých desetiletích a chce být především inspirací pro sociální a politickou angažovanost
katolíků v demokratických společnostech. V následujícím textu jsem se pokusil shrnout základní
myšlenky Instrukce, s cílem ve stručnosti, avšak bez újmy na věcné hodnotě jejího obsahu, vzbudit zájem věřících
občanů a voličů a všech lidí dobré vůle o předmětný dokument a připomenout jim jejich odpovědnost za
vytváření politických postojů a za povinnost usilovat o přijetí zákonných rozhodnutí, která ve smyslu křesťanského
učení nejlépe poslouží obecnému blahu, to jest zejména k podpoře a ochraně míru a veřejného pořádku,
svobody a rovnosti všech lidí, úcty k lidskému životu (od přirozeného početí až po jeho přirozený konec),
pravdy, spravedlnosti a solidarity.
Člověk se nesmí odloučit od Božího zákona a politika se nesmí odloučit od
morálky.
V dnešní společnosti lze konstatovat jistý kulturní pluralismus, který spolu s teoriíí
a obhajobou etického pluralismu v sobě nese zřetelné znaky naznačující úpadek a rozklad rozumu a přirozeného
mravního zákona. Důsledkem této tendence je stále se vzmáhající jev, kdy se ve veřejných prohlášeních bohužel tvrdí, že
etický pluralismus je podmínkou demokracie. Tak dochází k tomu, že občané požadují naprostou autonomii svého vlastního
morálního rozhodování a zákonodárci se domnívají, že musí tuto svobodu respektovat a usnášejí se na zákonech,
nepřihlížejících k zásadám přirozené mravnosti.
Současně se zcela falešně interpretuje pojem tolerance a na značné části občanů – a to i katolíků – se
požaduje, aby se vzdali účasti na sociálním a politickém životě vlastních zemí v duchu takového chápání
člověka a obecného blaha, které považují za lidsky pravdivé a jež by chtěli uskutečnit legitimními prostředky, které
demokratický právní řád dává k dispozici všem členům politické společnosti bez rozdílu.
Relativistickou tezi, podle níž neexistuje žádná mravní norma, která by vycházela z přirozenosti
samého lidského bytí a jíž by bylo podřízeno každé pojetí člověka, obecného blaha a státu je tedy v křesťanském
pojetí nutno považovat za absolutně nesprávnou.
Demokratický život potřebuje pravdivé a solidní základy a pevné a neměnné etické principy, o nichž
vzhledem k jejich přirozenosti a úloze jako základu společenského života nelze smlouvat.
Není úkolem Církve předkládat konkrétní řešení – či dokonce jediná možná řešení – časných otázek, které
Bůh přenechal svobodnému a odpovědnému úsudku každého člověka. Je ovšem právem a povinností Církve vynášet morální soudy o
časných záležitostech, pokud to vyžaduje víra a mravní zákon. Od katolíků se žádá, aby jasně rozlišovali politický
pluralismus jako různost cest k dosažení týchž legitimních politických cílů, od relativismu morálního, který
zcestně pokládá všechna pojetí života a morálky za rovnocenná.
Demokracie je možná jen do té míry, pokud je jejím základem ústřední význam a důstojnost lidské osoby.
Podle druhého vatikánského koncilu je ochrana osobních práv jednotlivce nezbytnou podmínkou účasti na společenském životě
a vedení státu.
Všichni, kdo působí přímo v zákonodárných shromážděních mají jasnou povinnost postavit se
každému zákonu, který je útokem na lidský život.
Výsledky dosavadního vědeckého výzkumu umožňují dosažení cílů, které otřásají svědomím člověka a
vyžadují řešení na základě pevných etických norem. Katolíci mají právo a povinnost zasáhnout vždy, kdy je třeba
připomenout nejhlubší smysl života a odpovědnost, kterou za něj všichni nesou. Nesmějí se domnívat, že křesťanskou
povinnost hlásat a uskutečňovat pravdu o člověku a o světě, ke které je zavazuje Kristovo Evangelium, mohou přenechat
jiným.
Jestliže je jejich politická činnost konfrontována s morálními principy, které nepřipouštějí žádné
odchylky, výjimky nebo kompromisy, nesmějí svým hlasem podporovat uplanění politického programu, ve kterém jsou základní
články víry a morálky vyvraceny.
Konkrétně se jedná o občanské zákony týkající se potratu a eutanazie, a povinnosti ctít a
bránit práva embrya (= lidského zárodku). Pokud nelze přijetí takových zákonů zabránit, jsou katolíci povinni jejich
neblahé účinky alespoň zmírnit.
Ochrana rodiny, nezletilých, náboženské svobody, spravedlivého a solidárního hospodářského
řádu.
Analogicky musí být zaručena také ochrana rodiny, která se zakládá na monogamním manželství mezi
osobami odlišného pohlaví a jejíž jednotu a stabilitu je třeba všestranně chránit. Rovněž tak je třeba zaručit sociální
a mravní ochranu a vzdělání nezletilých, a naopak vymýtit všechny moderní formy zotročování (například drogovou
závislostí či nejrůznějšími formami prostituce).
V tomto výčtu nesmí chybět právo na náboženskou svobodu a na vytvoření takového hospodářského
řádu, který slouží lidské osobě a obecnému blahu a dbá sociální spravedlnosti a solidarity.
Úloha státu a blahodárnost míru.
Úloha státu při uskutečňování veřejného a obecného blaha má být pouze podpůrná
(subsidiární), tedy taková, kdy stát přebírá odpovědnost pouze tam, kde ji z nejrůznějších důvodů nemůže převzít
jednotlivec, rodina, obec nebo region.
Mír je plodem spravedlnosti a důsledkem lásky. Vyžaduje, aby bylo absolutně odmítnuto násilí a
terorismus. Potřebuje pohotovost a bdělost a nevylučuje spravedlivé použití síly jako krajního prostředku k jeho
udržení nebo nastolení.
Autonomie občanské a politické sféry vůči náboženské a církevní (= laicita).
Církev nechce vykonávat politickou moc. Její učitelský úřad však je povinen usilovat o poučení
a inspiraci svědomí věřících, a to především těch, kteří se zapojují do politického života, aby jejich jednání vždy
sloužilo komplexnímu rozvíjení lidské osoby a obecného blaha.
Politická řešení mají vycházet z nezávislosti křesťanských laiků. Při tom ovšem musí brát zřetel
na principy, které mají absolutní hodnotu samy o sobě, protože slouží důstojnosti lidské osoby a skutečnému lidskému
pokroku.
Katolický laik je povinen vést autentický život v souladu s morálkou Desatera Božích
přikázání a Evangelia. Nelze rozlišovat a jinak prožívat život duchovní a světský: Veškerá činnost, každá situace, každá
konkrétní povinnost – jako například kompetence a solidarita v práci, láska a oddanost v rodině a při výchově
dětí, sociální a politická služba, hlásání pravdy – to vše jsou příležitosti pro stálé osvědčování křesťanských ctností:
víry, naděje a lásky.
Nebezpečí vytlačení křesťanství na okraj politického života pro budoucí koncept společnosti a pro
mír a svornost mezi národy.
Každý, kdo usiluje být dobrým katolíkem, má předpoklady být také dobrým a prospěšným občanem.
Marginalizace katolického křesťanství je tudíž zcestná i z pohledu pouhého politického pragmatismu, ale
zejména tím, že ohrožuje duchovní a kulturní základy samotné civilizace. Poněvadž se ukázalo, že není rozporu mezi
vírou a vědou, není žádný důvod k tomu, aby katolíci měli komplexy méněcennosti vůči jiným názorům. Mnohé z nich
současný vývoj vědy, techniky a výzkumu demaskoval jako slabé nebo naprosto zcestné.
Není svobody bez pravdy.
Církev učí, že bez pravdy není žádné skutečné svobody. Věřící jsou v pravdě a lásce vedeni k úsilí
svědomitě a odpovědně vykonávat všechny své pozemské činnosti a uskutečňovat jedinou harmonickou životní syntézu svého
lidského, rodinného, výdělečného, vědeckého, technického i politického úsilí s křesťanskými hodnotami, jež vše uvádějí
v soulad k Boží slávě.